TERUG

Seo, wat moet je vooral wel doen

Zorg dat je weet wie je bent en waarom
Als eerste is het belangrijk dat je kijkt naar jezelf. In de spiegel. Ja, ga maar staan en aanschouw het. Jouw beeld als bedrijf of als professional is belangrijk. Vooral waarom doe je het. Elke dag weer jezelf in het diepe gooien.
Waarom?
Die vraag beantwoorden levert je als bedrijf jouw filosofie en kan bijzonder onderscheidend zijn. De beste strategieën komen vaak voor uit de beste filosofieën.

De kernwoorden die daaruit voortkomen tijdens een waarom-vraag-onderzoek zijn bepalend voor jouw onderscheidend vermogen en dus voor Seo. Die woorden geven over het algemeen de meeste kans van slagen. Immers als jij serieus op zoek bent naar een bedrijf, oplossing of product dan ben je zo specifiek mogelijk. En dat brengt me naar het volgend punt:



Shorttail versus longtail
Als je met meer dan 3 woorden zoekt dan ben je al serieuzer bezig. Zijn het er 5 of meer, dan wordt het nog specifieker en serieuzer. Daarom zijn longtail zoekopdrachten veel interessanter dan slechts een enkel trefwoord.

Type je alleen het woord ‘auto’ in dan krijg je vaak onzinnige resultaten. Tik je ‘rode Peugeuot 205 1.6l 2-deurs’ in dan ben al veel gerichter aan het zoeken. Jouw longtail focus vraagt er om breed onderzocht te worden.

Achterhaal jouw onderscheidend vermogen
Ik zei het zoëven: filosofie is essentieel. Existentieel zou ik zeggen. Daaruit komt het beste onderscheid naar voren. Consumenten zijn vaak heel gericht op zoek en willen een probleem of vraagstuk opgelost zien. Hoe meer je die match maakt tussen consument en jouw business hoe sterker de connectie.
De consument, de omgeving en jouw branche zijn altijd en volop in beweging, dus ook Seo is dat. Altijd bewegen. Continu.

Techniek of communicatiebeleid?
In de begin jaren van Seo werden de zoekresultaten slim beïnvloed door de techniek meester te zijn. Raketwetenschap noemden ze dat.
Google, wie anders, kijkt nu alleen nog maar naar kwaliteit, geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van jouw business. De techniek is dus ondergeschikt. Sterker nog, iedereen zonder de kennis van Bill Gates kan tegenwoordig een goedlopende site in elkaar knallen die nog echt perfect werkt bovendien.
Seo wordt zo steeds meer een ‘overall’ communicatie strategie en kijkt alleen nog maar naar de kwaliteit van jouw business.

Zo. Genoeg en klaar voor nu. Over Seo valt nog zoveel meer te vertellen.

Meer weten? Gewoon vragen!



Terug naar overzicht